Seurakuntakolumni: Jumalan oikeus toteutui pääsiäisenä

1021

SEURAKUNTAKOLUMNI. Pääsiäisenä tapahtui maailman kuuluisin oikeusmurha. Miestä, joka oli opettanut ihmisiä rakastamaan lähimmäistään ja pidättäytymään väkivallasta, syytettiin kapinaan yllyttämisestä ja rauhan rikkomisesta. Kaikki tehtiin väärin jo pidätyksestä alkaen. Jeesus ei ollut piilotellut, vaan liikkunut keskellä kirkasta päivää ja puhunut julkisesti. Hänet pidätettiin vasta yöllä, koska teko ei olisi kestänyt päivänvaloa.

Itse oikeudenkäynti juutalaisten oppineiden muodostamassa suuressa neuvostossa oli farssi. Todistajat Jeesusta vastaan olivat niin epäluotettavia, että heistä luovuttiin kesken kaiken. Kun syytteet eivät pitäneet, ne vaihdettiin yhtäkkiä toisiin. Kaikki kävi oikeudentajun vastaisesti. Viimein syntyi outo tilanne. Oikeus katsoi syytetyn syylliseksi, mutta oikeudella ei ollut valtuuksia tuomita rangaistuksiin. Niinpä asia vietiin korkeampaan oikeusasteeseen.

Kuolemantuomion sai langettaa vain roomalainen maaherra. Pontius Pilatus ei uskonut syytteisiin, mutta ei syytöntä silti vapautettu. Jeesus lähetettiin Galilean ruhtinaan Herodeksen eteen pilkattavaksi, kunnes tämä palautti asian Pilatukselle. Kuka meistä kestäisi syyttömänä tällaista mielivaltaista kohtelua?

Pilatus oli vaikeassa asemassa. Hänellä ei ollut mitään syytä tuomita Jeesusta kuolemaan. Viimeisestä ratkaisuvaihtoehdosta tuli oikeuden irvikuva. Huutoäänestys Jeesuksen ja Barabbaksen vapauttamisen välillä. Parantajan sijaan vapaaksi huudettiin murhaaja. Missä tässä on oikeus? Missä on Jumala?

Jos kokisimme itse saman kuin Jeesus, me janoaisimme kostoa. Vihollistemme olisi saatava oikeuden mukaan, pitkiä rangaistuksia, nöyryytystä ja kuolemantuomioita. Mutta Jumalan oikeus toteutui ristillä. Jumalan oikeuteen ei kuulunut verinen kosto, vaan se oli täynnä rakkautta ja anteeksiantoa. Jeesus kärsi tuomionsa vainoojiensakin puolesta, jotta nämä voisivat päästä irti vihastaan ja tuskastaan. Jotta kaikki vainotut löytäisivät toivon, kostonkierteen sijaan.

Jumalan oikeus on samalla armollinen, että hirvittävän julma. Julma siksi, että mikään ei ole ihmiselle pahempaa kuin ymmärtää oma pahuutensa. Mutta armollista siksi, että hän rakastaa meitä siitä huolimatta ja tarjoaa uuden elämän mahdollisuuden. Jumalan oikeus on todella jumalallista.

Sami Tolvanen

vt. kirkkoherra Pyhäranta