Valmet Automotive teki Suomen suurimman trukki-investoinnin – ja säästää samalla ympäristöä ja henkilöstöä

319

UUSIKAUPUNKI. Valmet Automotive on hankkinut Toyota Material Handling Finland Oy:ltä yli sata sähkötrukkia Uudenkaupungin autotehtaan sisälogistiikkaan. Sopimuksen arvo on useita miljoonia euroja, ja kertainvestointina kyseessä on Suomen suurin trukki-investointi. Hankinta parantaa tehtaan työturvallisuutta ja laskee merkittävästi trukkiliikenteen päästöjä ja käyttökustannuksia.

Kaupan myötä autotehtaalla on käytössä vain sähkötrukkeja. Trukkien rooli on autotehtaan materiaalivirrassa tuotantokriittinen. Sähkötrukeilla huoltovälit ovat pidempiä, huoltokohteita on vähemmän ja energiakustannukset alhaisempia kuin polttomoottoritrukeilla. Myös työympäristö paranee pakokaasujen poistumisen myötä.

Samalla huomattava osa autotehtaan lyijyakuilla toimivista trukeista korvataan litium-ioniakkuja käyttävillä trukeilla. Tämäkin muutos tukee trukkien käyttötehokkuutta. Lyijyakkuun verrattuna litium-ioniakku latautuu nopeammin, sen elinkaari on kolminkertainen ja sähkönkulutus noin 30 prosenttia pienempi. Lisäksi litium-ioniakun rakenne on täysin suljettu, eikä siitä haihdu työympäristölle haitallisia akkukaasuja.

– Suomen mittakaavassa autotehtaan trukkikaluston koko on merkittävä, vuotuinen käyttöaste korkea ja trukeilla siirrettävä materiaalivolyymi suorastaan valtava. Tämä asettaa tiukat vaatimukset trukkien kestävyydelle, huoltotoiminnalle ja elinkaarikustannuksille, kertoo Toyota Material Handling Finland Oy:n toimitusjohtaja Pasi Nieminen.

– Sähkökäyttöinen kalusto ja litium-ioniakkutekniikka tuovat autotehtaalle merkittävät, jopa satojen tuhansien eurojen vuosittaiset säästöt trukkien käyttökuluissa. Työturvallisuuden paraneminen ja ympäristöpäästöjen väheneminen tukevat Valmet Automotiven kestävän kehityksen strategiaa, kertoo Valmet Automotiven SCM-toimintojen johtaja Ismo Haaparanta.