Mynämäen vuoden nuori yrittäjä tuntee tuotteensa läpikotaisin

3583
Mari Ruohomäen korut ovat kauttaaltaan suomalaista käsityötä. Kuva: Sara Lehtomaa.

Mynämäen yrittäjät palkitsivat vuoden nuorena yrittäjänä uniikkeja koruja valmistavan Mari Ruohomäen Namu Jewellery’stä. Yrityksen arvoihin kuuluvat eettiset ja ekologiset toimintatavat. Ruohomäki tähtää kasainvälisille markkinoille ja osaaminen onkin noteerattu jo Vogue-lehdessä. 

MYNÄMÄKI. Keskiviikkona 5. syyskuuta Mynämäen työväentalolla järjestetyssä yrittäjäillassa palkittiin vuoden nuori yrittäjä nyt kolmatta kertaa. Kukkia ja kunniakirjan sai käsiinsä Mari Ruohomäki, joka valmistaa koruja suomalaisesta kivestä Namu Jewellery -yrityksessään Mynämäellä.

– Huomionosoitus oli minulle kunnia ja yllätys. Olin kovin iloinen, kun sain soiton asiasta. Tällaisesta tulee olo, että tekemääni työtä arvostetaan ja että olen tehnyt jotain oikein, korutaiteilija kiitteli.

Ruohomäen mielestä yrittäjyys on tällä hetkellä nosteessa.

– Tuntuu, että yrittäjiä arvostetaan enemmän kuin aiemmin. Oma isäni aikoinaan varoitteli, että älä ala yrittäjäksi, sillä tuolloin yrittäjillä tahtoi olla lainsuojattomien ja jopa rikollisten leima. Nyt tapahtunut asennemuutos onkin tervetullut, hän kuvaa ja toteaa, että lainsäädännöllä voitaisiin paljolti korjata sairauslomiin ynnä muita yrittäjyyteen liittyviä ongelmia.

Ekologista ja eettistä

Ruohomäki valmistaa korunsa suomalaisesta kivestä. Muina materiaaleina hän käyttää muun muassa kierrätettyä hopeaa, Lapin ekokultaa ja eettisesti hankittuja jalokiviä.

– Korujen valmistuksessa kaiken voi tehdä eettisesti ja ekologisesti. Markkinoilla on koruja, joiden valmistus kuormittaa valtavasti luontoa, joilla saatetaan esimerkiksi rahoittaa sotia tai joiden alkuperä ei ole tiedossa. Itse tiedän tarkalleen, miltä vaaralta kiveni ovat peräisin, ja pystynkin jäljittämään korujeni alkuperän hyvin pitkälle.

Luonnonvoimien vaikutuksesta maankuoren sisässä syntyneistä kivistä jokainen on ainutlaatuinen. Ruohomäki suosii pelkistettyjä muotoja, jotka takaavat korujen ajattomuuden.

Namu Jewellery lahjoittaa 10 prosenttia korujen tuotosta hyväntekeväisyyteen. Tällä hetkellä avustuskohteena on projekti köyhien nepalilaisten vuoristokylien hyväksi.

Askeleita kohti kansainvälistymistä – Vogue kiinnostui

Tulevaisuudessa Ruohomäki tähtää entistä enemmän kansainvälisille markkinoille.

– Suomalainen kivi ja puhdas luonto kiehtovat maailmalla. Tarkoituksenani onkin brändin kasvattaminen. Periaatteisiini kuuluu olla pää pilvissä ja jalat maassa. Uskoni omaan tekemiseen ja ideaan on vahva.

Rohkeus ja itsevarmuus ovatkin kantaneet jo hedelmää, sillä viime keväänä Ruohomäelle siunaantui ainutlaatuinen tilaisuus.

– Vogue-lehti oli etsimässä esiteltäväksi suomalaisia koruja. Niin minulta sitten kysyttiin, haluaisinko koruni esille lehteen. Lopulta ne olivat näytillä Vogue’ssa kaikkineen kolme kertaa viime keväänä, Ruohomäki kertoo.

Miltä tällainen harvinaislaatuinen mahdollisuus sitten tuntui?

– Olihan se mahtavaa, kun yhteyttä otettiin näin isolta taholta. Oli hienoa todeta, että joku näkee sen arvon, mikä koruissani on.

Jaakko Virrankoski