Autoja palautui viime vuonna kierrätykseen ennätyksellisen paljon

154

AUTOT. Vuonna 2018 Suomessa tehtiin uusi ennätys autojen romutuspoistojen määrässä. Autoja kierrätettiin yhteensä 88 362, joka tarkoittaa 22 prosentin kasvua edellisvuoteen verrattuna.

– Kierrätysmäärän kasvu on pitkäjänteisen viestintä- ja valistustyön tulosta, mutta viime vuoden huima kasvu on pääasiassa romutuspalkkion ja alalla tapahtuneen digiloikan ansiota, kertoo Suomen Autokierrätys Oy:n toimitusjohtaja Arto Silvennoinen.

Siirtyminen sähköiseen romutuspoistoon on helpottanut kierrätysalan toimintaa, jolloin virallisen kierrätysjärjestelmän piiriin saadaan yhä suurempi osa romutusikäisistä ja -kuntoisista autoista.

Silvennoisen mukaan viime vuonna hyvin onnistunut romutuspalkkiokampanja lisäsi kierrätykseen palautuneiden autojen määrää yli 6 000 autolla.

Romutuspoistojen määrä on ollut kasvussa viime vuosina. Vuonna 2017 romutuspoistoja tehtiin 72 710 ja vuonna 2016 jäätiin 59 427 auton kokonaismäärään. Keskimääräinen romutusikä on kasvanut 2010-luvulla yli 20 vuoteen. Romutuspalkkiokampanja käänsi

romutusiän viime vuonna hienoiseen laskuun. Keskimäärin autot palautuivat kierrätykseen 20,6-vuotiaina, kun vuonna 2017 keski-ikä oli 20,7 vuotta. Suomessa romutusikä on huomattavasti korkeampi kuin Euroopassa, sillä EU-maissa autot palautuvat kierrätykseen keskimäärin 15-vuotiaina.

Kierrättäminen on ilmaista

Elinkaarensa päässä olevan auton voi Suomessa kierrättää ilmaiseksi. Vastaanottopisteiden sijainnin voi tarkistaa Suomen Autokierrätyksen nettisivulta. Valtakunnallisesti kattavaan

vastaanottopisteverkostoon kuuluu lähes 300 vastaanottopaikkaa.

Kierrätysjärjestelmään kuuluvat vastaanottopisteet poistavat auton lopullisesti rekisteristä ja toimittavat auton omistajalle romutustodistuksen, mikä takaa omistajan velvollisuuksien ja maksujen päättymisen.

Kierrätys on tärkeää myös varaosien saamiseksi

Kierrätysjärjestelmän ansiosta käyttöikänsä loppuun tulleiden autojen materiaalit ja osat voidaan hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla.

Romuauton keskimääräisestä materiaalisisällöstä 75 prosenttia on metallia, kuten terästä, rautaa, alumiinia ja kuparia. Kierrätysmetalleja käyttämällä voidaan säästää huomattavia määriä energiaa ja vähentää hiilidioksidipäästöjä uuden materiaalin valmistukseen verrattuna.

Kierrätysjärjestelmän ansiosta auton materiaaleista saadaan hyödynnettyä Suomessa jopa 97 prosenttia.

Viime vuosina esille noussut kiertotalous on ollut käytössä autoalalla jo vuosikymmeniä – esimerkiksi hyväkuntoisia käytettyjä autonosia voidaan myydä varaosiksi. Myös huonokuntoisia osia voidaan usein kunnostaa vaihto-osaperiaatteella lähes uudenveroisiksi varaosiksi.

SSV