Autokaupasta iso osa netin välityksellä

178
Auton ostajat tutkivat vaihtoehtoja verkkokaupan puolella erittäin tarkkaan.

AUTOT. Kulunut talvi on ollut paikallisille autoliikkeille tavanomainen. Autoja on myyty hiljaisenakin aikana, mutta kaupankäynnin odotetaan taas vilkastuvan kevään edistyessä.

Pitkään autokaupan parissa työskennellyt Jari Uusitalo laitilalaisesta Wrecker Oy:stä kertoo, että autokauppa on digitalisaation myötä siirtynyt yhä enenevässä määrin nettiin.

– Usein asiakkaat etsivät ja vertailevat autoja nettiportaaleilla. Hinnan ja ilmoitettujen speksien kohdatessa asiakkaan tarpeen, on varsinainen kauppa lähellä.

– Netin myötä kauppaa käydään koko maahan.

Uusitalo kertoo mielenkiintoisen seikan asiakkaista:

– Meilläkin on käynyt autonostajia Oulusta saakka, mutta Turun seudulta asiakkaita on tullut suhteessa vähemmän. Kun asiakas on kontaktissa meihin lähiseudulta, usein matka tulee esteeksi tulla katsomaan kaupan kohdetta, hän naurahtaa.

Autokauppaa näkemättä

Käytettyihin autoihin keskittynyt Wrecker Oy toimittaa auton myös suoraan asiakkaalle, mikäli tämä niin haluaa.

– Isommat autoliikkeet ovat toimineet näin jo pidemmän aikaa.

Käytännössä autokauppa perustuu silloin molemminpuoliseen luottamukseen. Asiakas saa mitä luvataan ja vaihdossa liikkeeseen tuleva auto on sitä mitä asiakas on kertonut.

– Tällä tavalla olemme tehneet kauppoja juuri pohjoiseen. Auto lastataan junaan ja paluupostissa tulee vaihtoauto, Uusitalo kertoo.

Hinta määrittelee kaupan synnyn

Uusitalo sanoo nettimaailmassa autojen hinnoittelun määräävän suoraan sen, tuleeko kauppa vai ei.

– Jos auton hinta on tonninkin pielessä, niin myymättä se jää. Netti on armoton tässä suhteessa. Asiakkaat ovat hyvin hintatietoisia autoa ostaessaan.

Kalannissa käytettyjä autoja myyvä, Unelma-Auton kauppias Jussi Lahtinen allekirjoittaa Uusitalon hintalausunnon:

– Se on juuri näin, mutta ennen kuin asiakas näkee auton, hän on pelkkien hintatietojen varassa. Kahdella kymppitonnin autolla voi olla täysin samat tiedot, eivätkä ne kerro mitään auton todellisesta kunnosta, Lahtinen sanoo.

Käytännössä siis lähes tuliterä, muutaman vuoden vanha auto on samanhintainen kuin työkaluna käytetty samanlainen.

– Tässä kohtaa vanha kunnon ”renkaiden potkiminen” autoliikkeessä on hyvä asia. Asiakas todella pääsee näkemään harkinnan alla olevan auton ja voi todentaa sen kunnon.

Myös Lahtinen kertoo, että noin 60-70 prosenttia autokaupoista syntyy netin kautta.

– Asiakas etsii netistä omiin kriteereihinsä sopivaa autoa ja kun sellainen löytyy, on varsinainen kaupanteko jo lähellä.

Rainer Tähtinen